Tango en de Iguazu Watervallen

19 december 2009 - Puerto Iguazú, Argentinië

Hier weer een update`tje van de belevenissen van Ivo en Sanne, live vanuit Argentinië!

Terwijl het in Nederland enorm koud en sneeuwerig is, smelten wij hier in Puerto de Iguazu bijna weg met subtropische temperaturen van 35 graden en een luchtvochtigheidsgehalte van 70-95%. Fris gedouched stappen wij het hostel uit, om vervolgens binnen 2 minuten weer toe te zijn aan een nieuwe douche! Het is zweten geblazen hier! Zometeen meer over Iguazu en de bijbehorende beroemde en schitterende watervallen die wij intussen bezocht hebben.

Hoe is het daar met jullie? Al helemaal in de kerst-stemming? Wij begeven ons in ieder geval wel in de kerst-sferen, hoewel het een vreemde gewaarwording is om met zulke temperaturen overal kerstbomen te zien staan. Een echt kerstgevoel krijgen we er echter nog niet van.

Tango in Buenos Aires

Vorige week zondag vlogen we van het zuiden van Argentinië (El Calafate) naar the capital of Argentina: Buenos Aires! We waren enorm blij dat het vliegreisje een kleine drie uurtjes duurde, zeker in tegenstelling tot de lange busreizen die wij maken.

Zo`n grote stad als Buenos Aires brengt natuurlijk een hoop drukte met zich mee. Dat was dus even wennen nadat we uit een oase van rust kwamen, ook wel Patagonië genaamd. Bovendien was het in Buenos Aires behoorijk wat graden warmer dan in El Calafate. Tijd om te slippers weer uit de backpack te halen!

Door de vele parken, brede boulevards en gevels die zo in Parijs hadden kunnen staan, oogt Buenos Aires behoorlijk Europees. We sliepen in de barrio (wijk) San Telmo, beter bekend als dé tangowijk van Buenos Aires. San Telmo is sfeervol met haar elegante gebouwen, en beschikt over veel boetiekjes, antiekwinkels en ateliers. En natuurlijk kenmerkt San Telmo zich door de vele tangokroegjes. Bovendien wordt overal op straat tango gedanst. Leuk om te zien! Toen we op zondag aankwamen, konden we meteen de zondagse vlooien/antiek-markt meepikken op een plein bij ons in de buurt. De 2,5 dag dat we in Buenos Aires waren, hebben we geen spectaculaire activiteiten ondernomen, dus geen wandelingen over gletjers gemaakt of walvissen bewonderd, maar gewoon lekker rustig genoten van de stad. Lekker biefstuk gegeten, wijntjes gedronken, tango bekeken, een beetje gewinkeld, in het zonnetje gezeten en o.a. de breedste straat ter wereld overgestoken: de Avenida 9 de Julio, waarvan de stoepen bijna 140 meter uit elkaar liggen.

Buenos Aires telt veel mooie en bijzondere wijken. Maar omdat wij nog ruim 1 week te gaan hebben in deze stad, hoefden we ons niet te haasten en zijn we in die 2,5 dag niet verder gekomen dan San Telmo en een stukje centrum.

Reusachtige watervallen

Na 2,5 dag Buenos Aires namen we de nachtbus naar Puerto de Iguazu. Toen we uit de nachtbus stapten, werden we overvallen. Deze keer gelukkig niet van het fototoestel, maar door een golf van hitte. Pffff, het is ons eigenlijk iets te heet. Daarom is het helemaal niet verkeerd om hier binnen in de airco een nieuw blogje te maken. En de watervallen van Iguazu bezoeken, is behalve fantastisch, bij vlagen ook nog eens lekker verfrissend door de waterspetters en nevelwolken afkomstig van de grote massa water. Precies waar wij aan toe waren! :D

Op naar wereldwonder nummer 2 van onze reis: de immense watervallen. (Eigenlijk is heel Argentinië 1 groot wereldwonder! :D) Nu weten we niet zeker of deze enorme waterpartij van Iguazu momenteel ook tot 1 van de 7 wereldwonderen behoort, want die wisselen nog al eens. Maar hoe dan ook: het was prachtig! De watervallen liggen op het drielandenpunt van Argentinië, Brazilië en Paraguay. Aan de twee laatstgenoemde landen, hebben we ook meteen maar even een bezoekje gebracht.

De 279 watervallen liggen in een groot jungle-gebied, in het Nationaal Park Iguazu. Dit park is ongelofelijk groen en er wonen veel verschillende diersoorten in het wild. Natuurlijk leven er veel spinnen, tropische vogels en reptielen, maar ook wasbeertjes en jaguars. Wasbeertjes zijn we behoorlijk wat tegengekomen, jaguars gelukkig niet. ;) Het was geweldig om door dit natuurpark te wandelen. Ook hebben we superveel kleurrijke vlinders gezien. Soms wel 250 fladderende vlinders op een kluitje. Heel mooi!

De watervallen zijn te bekijken vanaf twee kanten: de Braziliaanse kant en de Argentijnse kant. Voor een mooi panoramisch overzicht over de watervallen ga je naar de Braziliaanse kant. Om de watervallen echt te voelen en te ervaren van heel dichtbij, moet je aan de Argentijnse kant zijn. Wij besloten de watervallen eerst te willen overzien en gingen dus eerst naar Brazilië. De uitzichten waren adembenemend! Het was indrukwekkend om zulke grote partijen water naar beneden te zien en horen kletteren.

Na een lekkere en vooral uitgebreide lunch gingen we vervolgens naar Paraguay, wat slechts 15 minuutjes rijden verderop lag. Het leek even of we ons weer waanden in Bolivia. Iets wat niet zo gek is, want Paraguay is na Bolivia het tweede armste land van Zuid-Amerika. Omdat we die dag aan een excursie meededen, hadden we niet heel veel tijd om door te brengen in Paraguay. Het stadje wat we bezochten, was gigantisch druk en de mensen waren opdringerig. Van alle kanten werden we "aangevallen" met de vraag of we sokken, zakmessen, boodschappentassen of speelgoedpoppen wilden kopen. Niet bepaald de producten waar wij opzoek naar waren... Dat het zo druk is in het stadje was niet zo verwonderlijk, omdat veel Argentijnen naar Paraguay gaan vanwege de goedkope elektronica-artikelen. In Paraguay zijn de elektronica-artikelen namelijk belastingvrij te kopen. Waarschijnlijk hebben wij na ons korte bezoekje geen goed beeld gekregen van Paraguay, maar we zijn er in ieder geval even geweest. :D

Deze leuke dag sloten we af met een pizzaparty in het hostel met gratis Caipirinha`s (heerlijke Braziliaanse coctail).

Gisteren was het tijd voor wat waterpret en zijn wij dus naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest. We hebben hier veel rondgewandeld door het natuurpark en we hebben zelfs moeten vluchten voor een wasbeertje dat onze sandwich wel zag zitten. Maar bovenal hebben we ontzettend genoten van de cataratas (watervallen). Bekijk de foto´s maar, dan snap je wel wat wij bedoelen... Er was één waterval, de keel van de duivel (Garganta del Diablo) genaamd (80 m. hoog in een ¾ cirkel), en terwijl we naar deze reusachtige waterval aan het kijken waren, werden we helemaal doorweekt van de nevel van de hoeveelheid water. Het geeft een machtig gevoel om te zien, te horen en zelfs te voelen hoe het water met zoveel geweld en kracht naar beneden dendert. Waar waterdruppels in de lucht hangen en de zon fel schijnt, ontstaan regenbogen. Zo ook bij de Iguazu watervallen. Dit maakte het mooie natuurplaatje helemaal perfect. En alsof het feestje nog niet compleet was, hebben we ook nog een boottochtje gemaakt over de rivier, onder de gigantische watervallen. Wederom werd Ivo zeiknat, dit keer tot en met zijn boxershort, en ik hield het grotendeels droog dankzij mijn poncho. (Ivo wilde geen poncho aan.)

Ons tripje naar Iguazu en de watervallen zit er nu op. Vanavond nemen we de nachtbus terug naar Buenos Aires. Het wordt onze laatste bus van onze reis! Morgen betrekken we een appartementje in Palermo, een trendy wijk in Buenos Aires met veel restaurantjes en winkels. Na alle hostels en het gebackpack, gunnen we onszelf voor onze laatste week wat meer luxe en comfort. En het is tenslotte bijna kerstmis. ;) Vandaar dat we een appartementje hebben gehuurd.

Vanuit warm Argentinië wensen wij jullie een vrolijk (en wit) kerstfeest, oftewel:

Feliz Navidad!

Adiós!

Dikke kus, Ivo en Sanne

ps. Nieuwe foto`s in de map San Telmo – Iguazu. :D Ook staat er wat aanvullende info in de beschrijvingen bij de foto`s.

1. lieke:
    20 december 2009
    wauw, die watverallen, magisch!!!

hier is een : magische : sneeuwstorm :P
    ik moet zo gaan werken..
    ben benieuwd of ik aankom.. haha
  2. Romy:
    20 december 2009
    Wat een heerlijk verhaal toch weer!
    Geniet nog maar even lekker in B.A.! Tot snel xxx
  3. astrid en alex:
    Hoi hoi lieve San en Ivo,

nou nou nou, wat een fantastische belevenissen toch alweer..het ziet er allemaal geweldig uit. Dat die watervallen tot een van de zeven (natuur) wereldwonderen behoort, verbaast me nu niets.
    De omstandigheden waarin julllie verkeren, staan wel lijnrecht tegenover die van ons. Alhoewel, hier is het nu ook best wel 'vochtig' zij het dat het van de 'metershoge' sneeuw komt. Het is hier echt: winter wonder land.
    Nog een weekje te gaan, kinders, geniet en neem het er maar van! Buenos Aires is een mooie afsluiting van deze mooie reis.

We hopen dat jullie straks een goede vlucht huiswaarts hebben en zien er naar uit om jullie in Brussel weer te zien.
    Kannie wachtuuh.

Liefs Alex en Astrid

TIP: kleed jullie goed aan want hier is het nu dus echt WINTER zoals we de laatste jaren al niet meer hebben meegemaakt.
    kus kus
  4. Ria en Paul:
    Hallo Sanne & Ivo

Wat een wereldwonder,die watervallen en dat natuurgeweld
    geweldig allemaal ,maar dat Ivo een beetje eigenwijs is dat wisten we wel hoor,die moet maar nat worden!!
    Maar jullie genieten er nog volop van de laatste dagen.
    wij genieten volop van de sneeuw, er is hier minimaal 25 cm gevallen, echt een ouderwetse winter.
    Voor jullie nog een hele mooie week op Buenes Aires.
    Wij hopen jullie weer gouw thuis te zien.

Kus Paul en Ria
  5. Yonick:
    Ha San en Ivo,

Jee, heerlijk weer om te duiken in de wondere wereld van Argentinie! Wat hebben jullie toch veel moois gezien, prachtig! Op al deze ervaringen kunnen jullie wel even teren.

Hier heeft het vandaag weer ontzettend gesneeuwd, be prepared op jullie eerste voet in NL.. (kan de jas alsnog aan :)).

Geniet van jullie laatste daagjes in Buenos Aires (lekker shoppen in Palermo).

X Yoni en Nick
  6. Judith:
    21 december 2009
    Hey Sanne en Ivo!

Wat leuk om jullie verhaaltjes te lezen! En jullie beschrijven de watervallen van Iguazu echt zo levendig als ze zijn, mooi om te lezen! Gaaf om te horen dat jullie het water ook echt op zijn gegaan! Wij konden dat toen niet omdat (en nu komt het...) het water te laag stond...!
    De foto's komen bekend voor en de agressieve wasbeertjes ook :D
    Nog een fijne week, goede terugreis en tot gauw!

xx Judith

Ps. Als je nog een caipirinha gaat drinken, vraag er dan een met aardbeiden in plaats van limoen! Hmmm, smullen!
  7. Frenk Casteleyn:
    21 december 2009
    Hoi Sanne en Ivo,

Leuke foto van jullie beiden aan de waterkant.
    Hier ligt jullie tuintje en balkon onder de sneeuw en de kabouter heb ik al verschillende keren rechtgezet. Mooie reis zeg die jullie gemaakt hebben. Geniet nog van de laatste week.

Groetjes,

Frenk