Argentinaaa: van de wijntjes naar de kou!

30 november 2009 - Bariloche, Argentinië

Hola! Qué tal?

Het is alweer ruim twee weken geleden sinds ons laatste blogje! Hoog tijd voor een nieuwe dus! Alles goed in het verre Holanda?

Vandaag zijn wij precies twee weken in het mooie en vooral grote Argentina! De afgelopen twee weken hebben we behoorlijk wat kilometers achter de rug: zeker 3500 km. Op het moment zijn wij in Bariloche, wat is gelegen aan het begin van Patagonië in het meren-district. Om een indruk van Bariloche te krijgen hoef je in principe niet naar Argentinië, want Bariloche doet heel Zwitsers aan. Groen, bergen, meren, chalets, veel hout, chocola en fondue. ;) De diversiteit aan landschappen is verbazingwekkend hier in Argentinië, en daarom is ook Bariloche zeer de moeite waard! Dit plaatsje is een contrast met de vorige plaats waar we verbleven: Mendoza, ook wel het wijnwalhalla van Argentinië, en omgeven door woestijngronden en wijngaarden. 70% van de wijnen in Argentinië wordt in Mendoza gemaakt.

Omdat Argentinië zo uitgestrekt is, loopt het klimaat behoorlijk uiteen. Liepen we gisteren in Mendoza nog in het zonnetje en was het 35 graden, lopen we vandaag in Bariloche in de koude wind en is het 12 graden! Komen onze jassen toch nog van pas! Een wereld van verschil dus.

Salta en San Lorenzo

Na een paar daagjes Chili arriveerden we twee weken geleden in Argentinië. Salta was onze eerste Argentijnse stad. De tocht van Chili naar Salta was erg mooi. Onderweg genoten we van prachtige bergen, en de welbekende berg met 7 verschillende kleuren (deze heet dan ook (heel verrassend :P) de Zevenkleurige berg).

We hadden een kamer in een bed & breakfast (b&b) in San Lorenzo nabij Salta gereserveerd dat wordt gerund door een Nederlands stel. Wat dit b&b, Casa Hernandez genaamd, zo aantrekkelijk maakt, is de combinatie van lage prijzen en mooie kamers. (Feitje: Casa Hernandez staat op nummer 1 van alle b&b´s in Zuid-Amerika!) We hebben hier een super tijd gehad! Vanaf Casa Hernandez zaten we binnen 20 bus-minuutjes in de drukte van Salta, wat overigens een gezellig en mooi koloniaal stadje is, en wanneer we in het b&b waren, konden we genieten van de rust, de ruimte en het zwembad. Het was fantastisch (mede door het mooie weer)! Natuurlijk konden we niet alleen blijven relaxen in de tuin. Daarom hebben we voor drie dagen een autootje gehuurd. Op deze manier konden we de omgeving bekijken zoals we deze anders (met dagexcursies bijvoorbeeld) nooit gezien zouden hebben.

Cruisen met de Chevrolet

Met onze Chevrolet Corsa (nee, dit is geen typfout! Opel... daar doen ze niet aan in Argentinië. Dat noemen ze liever Chevrolet!) hebben we een rondje gemaakt richting het zuiden van de provincie Salta. Gedurende onze rondrit hebben we onderweg overnacht in twee verschillende dorpjes.

De eerste dag reden we van Salta naar Cachi. Deze mooie rit leidde ons door de bergen en de groene natuur. Onderweg zagen we veel riviertjes en wilde paarden: leuk om te zien! Cachi is een klein romantisch en schilderachtig dorpje. ´s Avonds aten we aan het dorpsplein en het voelde een beetje alsof we in de Franse Provence waren beland. Het Franse gevoel werd versterkt doordat we met de auto aan het reizen waren: iets wat wij normaal gesproken in de zomervakantie doen.

De volgende ochtend deden we wat boodschapjes in de plaatselijke tienda (winkeltje) zodat we er weer een dagje tegen aan konden. Van Cachi gingen we naar Cafayate, dé witte wijnstreek van Argentinië. Met ons Chevroletje reden we die dag niet harder dan 40 km. p/uur door de bergen over zand/grindpaden. En dit maar liefst 165 km. lang! Maar dankzij de mooie uitzichten was het zeer de moeite waard. In Cafayate was het 41 graden, pfffff, dat was eigenlijk wel te veel van het goede! Geen wonder dat ze hier in Argentinië met zulke temperaturen ´s middags tussen 13.00u en 17.00u een siësta inlassen, net zoals de Spanjaarden dat doen. Jaja, Spanje, Frankrijk, Zwitserland: ze hebben het hier allemaal in Argentinië! ;) Verschillende Europese invloeden zijn hier goed merkbaar. Iets wat leuk is om te ervaren, en bovendien ook wel prettig kan zijn, zeker na onze Boliviaanse avonturen.

Terug naar onze autorit. Cafayate, het tweede dorpje wat we bezochten, was rustig maar toch gezellig. Vanwege de tropische temperaturen hebben we ´s middags te voet op en neer gependeld tussen de ijssalon en het terras.

Onze derde dag autorijden was wat betreft natuur het meest spectaculair. De bergen waren roodgekleurd en het dal was gevuld met riviertjes en groene bomen. Dit in combinatie met de azuurblauwe lucht leverde supermooie kleurcontrasten op. De ooh´s en de aah´s klonken door de auto en regelmatig namen we een fotopauze. Ook de rotsformaties, met namen die tot de verbeelding spreken zoals ¨keel van de duivel¨ en ¨het amfitheater¨, waren stuk voor stuk indrukwekkende canyons om te zien. Aan het eind van de dag kregen we nog een fikse hagelbui op ons autootje. Het was best spannend, omdat de hagelstenen steeds groter werden en het gekletter op de auto dus ook steeds harder. Bovendien kregen we later bij Casa Hernandez dezelfde hagelbui nogmaals over ons heen.

Al met al is het huren van auto en de bijbehorende vrijheid ons echt goed bevallen. Misschien dat we daarom hier in Bariloche weer een wagentje willen huren.

Gaucho´s Ivo en Sanne

Nadat we terugkwamen van ons auto-avontuur hebben we nog twee dagen in de b&b in San Lorenzo vertoefd. We hebben o.a. nog paardgereden. Alweer! En ditmaal compleet met gauchohoed! We leken net echte gaucho´s (cowboys). Ivo reed op een paardje genaamd ¨Mora¨ (toepasselijke naam). Dit beestje liep zo langzaam als een frikandel maar kon galopperen als een kipcorn. Mijn paard, Forti genaamd, had geen bijzonderheden en was gewoon een hele stoere hengst. De route was spectaculair: door de heuvels, door rivieren, en onderweg zagen we wilde koeien (met grote hoorns) en paarden. Toen we ´s avonds in de b&b thuiskwamen, konden we meteen aanschuiven bij een wijnproeverij. We hebben diverse lekkere rode wijntjes gekeurd en om de proeverij nog wat interessanter te maken, schreven we allemaal de geuren & smaken van de wijntjes op, wat we vervolgens weer met elkaar konden vergelijken. ¨Ik ruik een oud bankstel¨ versus ¨Ik ruik paardenbrokken.¨ Niet echt de benamingen die wijnkenners zouden gebruiken, dus hoog tijd voor een échte wijncursus! Hier zometeen meer over.

Nog meer wijn in Mendoza

Na een weekje Salta vertrokken we naar Mendoza, beroemd om de vele wijngaarden en bodega´s (wijnmakerij). De 17-urige rit van Salta naar Mendoza met de nachtbus verliep comfortabel. De bussen hier in Argentinië zijn zo luxe vergeleken met de Boliviaanse bussen! Alles erop en eraan: films, dekentje, kussen, drankjes, snacks, avondeten, ontbijt: fantastisch! De eerste dagen in Mendoza verbleven we in de stad. Argentinië is natuurlijk beroemd om de steaks, dus deze had ik (Sanne) in Salta al op. Maar in Mendoza zijn wij er pas goed achtergekomen hoe men hier het liefst een biefstuk ziet in de parrilla´s (grillerij). Het leek wel of ik een homp rosbief voor 4 personen op mijn bord kreeg! Maar het was wel erg genieten (niet helemaal opgegeten)!

De architectuur van Mendoza ziet er niet heel bijzonder uit. (Door een aardbeving ergens in de 18e eeuw zijn de historische gebouwen verdwenen). Wel is Mendoza een gezellige stad om rond te wandelen met diverse plaza´s (pleintjes) en een groot park.

We hebben nog een dagexcursie gemaakt door de bergen nabij Mendoza en o.a. de hoogste berg van heel Zuid-Amerika gezien, de Aconcagua (6962 m.). Ditmaal geen bergklim-acties voor Ivo en Sanne, maar gewoon een dagje zittend in de bus tussen de bejaarden. Ook zagen we onderweg een Inca-brug, die door de natuur gevormd is. Het was relaxed om een keer vanuit onze luie stoel te genieten al het moois om ons heen.

Als leuke afwisseling op de drukte van de stad, verbleven we de afgelopen dagen bij een posada (b&b) in Maipu. Dit is een dorpje nabij Mendoza en hier speelt zich hét wijn-leven van deze regio af. Op de posada was het genieten! Een grote tuin, liggend in de hangmat met de zon in ons gezicht, en een uitzicht op de wijngaard. Tevens stonden de mountainbikes voor ons klaar en waren we binnen een mum van tijd bij de bodega´s om wijntjes te keuren. Verder zijn we ook bij een olijfolie-makerij geweest en konden we lekker broodjes met pesto en olijfolie dippen, jammie!

Zoals eerder gezegd hebben we onszelf aan een echte ¨tasting course¨ gewaagd, oftewel een cursus wijnproeven. Via Anabell, een reisgenootje uit onze Salkantay-groep in Peru, kwamen we terecht bij één van de beste bodega´s van de regio: ¨Famila Zuccardi¨. Helemaal privé kregen wij eerst een uitgebreide rondleiding door de wijnmakerij. Terwijl we voor onszelf wijntjes mochten tappen uit de grote tanks van 20.000 liter, staken we ook best wel wat op over de productie van wijn. Daarna begon de cursus wijnproeven. Op tafel stonden ongeveer 30 wijnglazen, gevuld met (nee, niet met wijn ;) ) aroma´s, zoals chocola, peper, kruidnagel, aardbei, appel, olijven, noten, kaneel, enzovoorts. Door afwisselend te snuffelen aan deze aroma´s en aan onze wijntjes, konden we proberen te plaatsen welke aroma´s in de wijntjes zaten. Het was heel leuk om te doen! Rood, wit, rosé, port: we hebben het allemaal op, in totaliteit 15 glazen (geen volle glazen hoor)! Na al dat wijnproeven kunnen wij de conclusie trekken dat de rode Malbec onze favoriet is.

Vannacht hebben we in ongeveer 18 uur van Mendoza naar Bariloche gereisd, wederom in een bus waar we bijna in onze stoelen konden liggen. De komende dagen zullen wij de omgeving gaan verkennen, mogelijk met de fiets en/of de auto. Na een weekje Bariloche gaan we naar Puerto Madryn, gelegen aan de oostkust, in de hoop walvissen, pinguïns en zee-olifanten te kunnen spotten.

Hierna willen we nog verder zuidwaarts naar El Calafate. Dan nemen het vliegtuig naar de wereldberoemde watervallen van Iguazú om vervolgens de laatste week (en kerstmis) door te brengen in de metropool Buenos Aires! Tot zover onze planning. ;)

Tot de volgende keer!
Liefs Ivo en Sanne

ps. Nieuwe foto´s in de albums: Mendoza en Salta.

1. Marlous:
    30 november 2009
    Ha Sanne en Ivo,

Wat een verhalen toch weer! En Sanne, wat leuk dat je Ivo aan het paardrijden hebt gekregen!!! haha!!
    Heel veel plezier !! liefs,

Marlous
  2. Daan:
    30 november 2009
    Hola ! En buen estado !!
    Gaaf hoor ! Veel afwisseling en mooie foto's. Jullie zien er trouwens smerig bruin uit...Gelukkig begint je haar weer wat te groeien hé ugly ;-) Stiekem ook al die lekkere steaks geproefd ?

Vrijdag weer s met de mannen gepokerd, maar zonder jou was het wel heel makkelijk winnen ;-)

Palabras de bienvenida !
    Daan
  3. Jessie:
    1 december 2009
    Ha lieverds! Leuk zeg, die verschillende landschappen waar jullie doorheen toeren! Ik krijg ook zin om erheen te gaan :)

En wat cool, die wijncursus! Ik verwacht een uitgebreid verslag als jullie terug zijn onder het genot van een Malbec ;)

Dikke kus Jessie
  4. Anne-Mieke:
    1 december 2009
    Hoi vakantiegangers! dit weekend hebben we weer heeeel makkelijk gewonnen met tennis, we zitten in een hele slechte poule en proberen kampioen te worden. je weet dus wat je te doen staat bij terugkomst! (maar zal neit lastig zijn hoor, maak je maar niet druk!;-)) Danique zei me dat ik nu eindelijk eens moest mailen, anders dachten jullie dat niemand de blog zou lezen..afijn, bij deze dus. ik lees hem elke keer en heb dan waanzinnige zin in vakantie. Patagonie is super, als je kan probeer dan naar de gletser perito moreno te gaan, lijkt saai, maar is geweldig! Ook calafate is super trouwens! Probeer zeker een mooie hike te maken. Hier is het Sinterklaas en wij zitten elke avond trouw voor het sintjournaal. Gisteren gehoord dat pakjesavond doorgaat, dus gelukkig krijgen we allemaal cadeautjes;-)) Veel plezier nog en tot volgend jaar! (klinkt nog lekker ver weg!!)
    groeten, Anne-Mieke
  5. astrid en alex:
    Hoi lieve Sanne en Ivo,
    Weer een geweldig verhaal. Het blijft indrukwekkend wat jullie dagelijks ondernemen. Tijd te kort, zo lijkt het. De foto's geven een meer dan goede indruk van het landschap in Argentinie. Het land lijkt ten opzichte van Bolivia veel rijker en daarmee confortabeler gezien de beschrijving van de busritten, het eten en de hostels die jullie bezoeken.
    De laaste maand is aangebroken, waardoor de tijd voor het gevoel nog harder zal gaan dan de afgelopen periode! ik hoop dat jullie oook de komende 4 weken blijven genieten van het mooie Argentinie en voor later Brazilie.
    O' ja, ook ik neem een korte break en ga morgen met Romy een paar dagen naar Berlijn, gezellig. In een volgend bericht zullen wij jullie melden hoe het was en hoe wij het Duitse winterse weer hebben getrotseert.
    Nou kinderen, de reis is tot nu toe geweldig verlopen zonder - zo ver ik weet - met vervelende stiuaties en ongemak. Houden zo!
    Groetjes, kusjes en tot het volgende bericht.
    Alex
  6. cilly diet:
    2 december 2009
    Lieve Sanne en Ivo, heerlijke dagen hebben jullie daar in Argentina, opdit moment miezert het en er waait een flinke wind, hier in Amsterdam. Ik geniet van jullie verhalen en soms is het net of ik er zelf bij ben. (maar dan meestal bij de rustige excursies hoor, want deze 'bejaarde' tante gaat o.a. echt niet aan horse-riding doen.) Neen maar, zo'n lekkere wijnproeverij lijkt me fijn. En net als Jesje zegt, we weten nu waar jullie voorkeur naar uit gaat: Rode Malbec ! Wat een contrast hè, zo Europees doet Argentina aan (althans sommige streken) en andere landen zo puur Zuid-Amerikaans! Neem het er maar fijn van en ook straks in Brazilie. Veel liefs vanuit dit stadje aan de Lage Landen. Cil
  7. astrid en alex:
    2 december 2009
    Hee Sanno en Ivo,

het moet me toch van het hart dat het een beetje eentonig wordt hoor, steeds maar die superleuke dingen van jullie te lezen en te zien. ;-(

(Heel veel) wijntjes drinken, paardrijden, door supermooie landschappen reizen, slapen op de mooiste plekken, ongelofelijke grote bonken vlees eten, nog meer wijn drinken, jajaja..
    en wij maar hier in het koude regenachtige kikkerland zitten met als enige hoogtepunt de komst van Sinterklaas. Die dan ook nog eens niet bestaat!
    Nee hoor, ik vind het allemaal hartstikke leuk. Ga vooral door met ons deelgenoot te maken van alles wat jullie daar meemaken. ;-)

Zoals jullie al twee reacties terug hebben kunnen constateren, was het papa die reageerde en niet ik. Hij was al heel erg verontwaardigd dat mijn naam erboven stond en niet de zijne.
    Ach ja....

dik zoentje voor jullie allebei xxx :-x
    Astrid (de enige echte)
  8. claudia:
    3 december 2009
    Hey Sanne en Ivo,

Wat een leuk verhaal weer en mooie foto's!!!
    Ivo, heb al dolenthousiast naar je gezwaaid op de A2, nou ja, uiteindelijk naar iemand die dezelfde auto had ;) (zo hard mis ik jullie al) nee hoor, ben wel stikjaloers! Ik zit hier namelijk met een snotneus op de bank warm te worden voor de houtkachel! Heb al een goede eerste indruk achtergelaten op mijn nieuwe job: die van snotterende olifant. score: 3 vuilnisbakken vol met zakdoeken in 3 daagjes.
    Dus... geniet nog heel erg van al dat moois en lekkere weer. Tis zo 2010..

xx
    claudia
  9. Ria en Paul:
    6 december 2009
    Hoi Sanne en Ivo,
    Het is hier Sinterklaasavond en wij wilden jullie verrassen maar helaas er zaten voor jullie geen cadeautjes bij. Henriëtte en Jan zitten hier aan de wijn maar helaas is het geen Argentijnse Norton wijn. Wij hebben jullie verhaal weer gelezen. Het blijft leuk en we kijken er elke keer weer naar uit. Wij hebben hier veel pepernoten maar jullie niet denken wij. Hoe is het weer bij jullie? is het koud daar in het zuiden? Bij ons is het nat, nat en nog eens nat. Het vriest nog niet dat blijft weg tot jullie terug zijn. Bij ons is verder alles muy buen. Denken jullie nog ooit aan Nederland? Het begint al te korten of mogen we daar nog niet over praten? Leuke foto's.
    Besos Ria en Paul en ook de groeten van Henriëtte en Jan