Hola, hier ons 1e bericht vanuit een oase!

9 oktober 2009 - Huacachina, Peru

Hier ons eerste berichtje uit het geweldige Peru!
Waar zullen we eens beginnen.....? Gewoon bij het begin dan maar.

Na een vliegreis die totaal 16 uur duurde (en heel goed verliep), waren we er eindelijk! Lima: de 9 miljoen Peruaantjes-tellende hoofdstad. Het was intussen al donker toen wij waren geland, dus onze eerste indrukken van Lima waren vooral veel lichtjes en nog veel meer toeterende auto´s. Wat een drukte! We hadden een hostal in de betere wijk ¨Barranco¨ waar we 2 nachten zouden verblijven.
Onze eerste echte dag in Lima... Heerlijk uitgeslapen begonnen we met een lekker ontbijtje. Vervolgens hebben we rondgelopen in de wijk Barranco wat vlak aan zee ligt, wat boodschapjes gedaan, en ons laten beroven van het fototoestel (geleend van de ouders van Ivo). Jaaa, je leest het goed: onze reis is goed begonnen ;)  We zijn gewoon stomweg gerold, en dat in een betere wijk van Lima, nota bene 100 meter van ons hostal dat ¨Safe in Lima¨ heet. Niet zo safe dus. Helemaal verbaasd en ook boos dat dit ons moest gebeuren, maakten we meteen kennis met de Peruaanse politie, wat een verhaal apart opleverde. Een politiebureau als in een slechte film: slecht engels, televisiekijkende agenten die lui in de bank lagen, gaten in het plafond, vingerafdrukken van Ivo en een hoop stempels.. en na 2 uur stonden we weer buiten, opzoek naar een nieuw fototoestel. Luxe goederen zoals een fototoestel blijken in Peru toch wat duurder te zijn dan in Nederland. Maar goed, we hebben toch een nieuw fototoestel kunnen kopen. De eerste dag verliep al met al niet helemaal zoals we verwacht hadden. Maar wel weer een ervaring rijker. En gelukkig maar weinig foto´s armer.
Verder hadden we deze 1e dag ook nog een citytour met de hoogtepunten van Lima. In eerste instantie hadden we hier niet zo veel zin meer in, maar onze gids Enrique was zo vriendelijk en enthousiast dat we de ellende van het fototoestel snel waren vergeten. De citytour in het kort: plaza de Armas (het middelpunt, een groot plein, van Lima), een museum met 25000 lijken in catacombes, of eigenlijk botten en schedels. Erg indrukwekkend (en ook een beetje luguber)! Verder zijn we door de sloppenwijken naar het hoogste punt van Lima gereden op 500 meter en hebben we onze 1e Inca Kola op in de oudste kroeg van Lima.

Na twee dagen Lima werd het tijd voor iets nieuws. Op naar Ica, zo´n 200 km. ten zuiden van Lima. Gedurende de busreis van Lima naar Ica hebben we veel armoede gezien, en nog meer zand want we reden dwars door de woestijn. We hadden een prima bus met zelfs een soort stewardess aan boord. Ons hostal waar we nu drie nachtjes hebben geslapen ligt in een dorpje vlakbij Ica, genaamd Huaccachina. Enorm leuk om hier te zijn, omdat Huaccachina een oase van rust is na Lima, en tegelijkertijd ook daadwerkelijk een echte oase in de woestijn is. We hebben hier echt een supergoed vakantiegevoel, want het is hier tropisch met palmbomen en bovendien 30 graden.
Woensdag was onze 1e echte dag in Huaccachina en zijn we met twee andere Nederlandse stelletjes gaan sandboarden (zoiets als snowboarden maar dan in het zand) en hebben we met een buggy door de woestijn gecrosst! Het was net of we in een achtbaan zaten zonder rails. Het was echt fantastisch! En ook zanderig! Vandaar dat we na dit avontuur in het zwembad van ons hostal zijn gesprongen om weer een beetje schoon te worden. En ´s avonds hebben we met een ander stelletje lekker gegeten. Het is echt leuk dat backpackers onderling zo gemakkelijk contact maken en ervaringen (en wat backpack-tips) uitwisselen.
Gisteren (donderdag) stond de volgende excursie op het programma (met weer een ander stelletje); een boottocht naar de ¨Poorman´s Galapagos¨ eilanden. Een eilandengroep in de Pacific op ongeveer 16 km uit de kust bij Paracas, waar duizenden poepende vogels leven. Maar naast die beesten ook zeehonden, zeeleeuwen, pinguins, pelikanen en zelfs dolfijnen. Behalve dat het erg naar vogelpoep stonk, was het vooral ontzettend mooi om zoveel dieren in het wild bij elkaar te zien. Tijdens de boottocht snapten we ook precies waarom er in Paracas (het plaatsje van de boottocht) zoveel Peruaantjes hoofddeksels aan het verkopen waren. Die beesten poepen echt alles onder.... Wij hebben het er nog goed vanaf gebracht, maar de persoon achter ons had de klodders op zijn voorhoofd zitten! We typen trouwens heletijd ¨Peruaantjes¨ omdat het echt kleine mensjes zijn. Wij vallen best wel op als we door de straten lopen.
In het algemeen is het eten hier spotgoedkoop. Voor 4 euro p.p. heb je een volledige maaltijd inclusief drinken en een overheerlijk vers fruitsapje kost 75 eurocent. Verder bevalt het eten goed! Echter hebben we nog niet kennisgemaakt met de gebakken cavia (Peruaanse delicatesse). Met het Spaans gaat het al redelijk :) Het is nog wel wat stuntelen vaak!

Over een uurtje vertrekken we met de bus naar Nazca, ongeveer twee uurtjes rijden. Nazca staat bekend om mysterieuze lijnen op de grond. Hier zullen we in een volgend verhaaltje nog op terugkomen. Tot nu toe genieten we volop!! Het is hier zo fantastisch!

Liefs Ivo en Sanne

1. astrid en alex:
    9 oktober 2009
    Pioeww, wat een belevenissen al in amper 4 dagen tijd. Balen hoor, dat jullie gerold zijn. Van de andere kant: vanaf nu houden jullie alles natuurlijk wel beter in de gaten! In ieder geval is het heel leuk om te lezen dat jullie het zo fantastisch naar jullie zin hebben.
    ennuh.... waar zijn de foto's? Bewijzen van jullie avonturen willen we zien.
    zoentje
    mama
  2. Sanne:
    9 oktober 2009
    De foto´s staan er nu op! ;) dikke kus en tot binnenkort
  3. Hans de Gram:
    Hoi Ivo en Sanne,
    Zojuist jullie eerste avonturen gelezen.
    Enne, wat staat die korte kop je leuk !!.
    Veel plezier en ik blijf jullie volgen.
    Groeten Hans (en de rest van de familie)
  4. Roy:
    Hé Ivo en Sanne,

Lekker balen hoor om zo je eerste dag te beginnen, maar goed nu ben je niet veel foto's kwijt en let je extra goed op je spullen ;-)

Ik moet zeggen dat jullie al erg veel gedaan hebben in 4 dagen maar dat zal straks ook wel wat veranderen anders heb je weer vakantie nodig als je terug bent. Veel plezier en als ze nog een keer aan je spullen komen eet je de volgende keer gewoon gebakken peruaantjes!

Groeten Roy
  5. Renout:
    Hoi stokkie en sannie!
    Fijn om te horen dat het zo bevalt!

inderdaad wel goed op je spulletjes blijven letten; ik neem aan dat je bijvoorbeeld zo'n geldbuidel hebt? (ipv alles in de kontzak ;))

Maar ik begrijp dat je nu stiekem aan het oefenen bent om voortaan ook te kunnen snowboarden? :p

Nog heel plezier de komende tijd!!
    grt.R
  6. Hervé:
    Hee Ivo en Sanne,

gelukkig was de fototoestel te vervangen en zo als ik begrijp heb je de meeste foto's nog.

Ik denk dat je nog veel armmoede en rare dingen tegen zal komen. (tenminste wat voor ons als westerlingen raar is)

Groetjes Hervé
  7. Yvonne:
    Hey Sanne en Ivo,

Wat leuk om op deze manier jullie belevenissen te lezen. Ben echt jaloers op jullie dus zal jullie zeker blijven volgen.

Veel plezier de komende tijd en goed op jullie spulletjes letten hé. Hopelijk gaan jullie geen nare dingen meer meemaken.

Groetjes Yvonne
  8. Romy:
    11 oktober 2009
    Hoeiii wat een spannend en leuk verhaal (op dat incidentje met het fototoestel na dan...) Jullie hebben het volgens mij harstikke gezellig samen. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal!

X Romy
  9. Ria en Paul:
    Hoi Sanne en Ivo,

Jammer van het nieuwe (1 maand oude) fototoestel.
    Maar dit fototoestel maakt ook mooie foto's zo te zien.
    Jullie hebben de eerste week al heel veel leuke dingen beleeft.
    Wij vinden het erg leuk om jullie verhalen te lezen.
    Nog heel veel reisplezier en geniet er nog maar lekker van.

Dikke kus van Ria en Paul
  10. Pauline:
    Hoi Sanne en Ivo,

Wat leuk om jullie reis deze site mee te kunnen beleven! En in zo´n korte tijd al zoveel gezien, gedaan en meegemaakt! Het voelt bijna zo alsof ik zelf in peru zit.... was het maar waar!! Wie weet ... als ik nog veel meer verhalen en foto´s zie. In ieder geval wens ik jullie nog veel meer leuke, gezellige en mooie belevenissen toe. Probeer daarnaast ook op z´n tijd te relaxen.

Groetjes,
    Pauline, collega van Astrid
  11. Jan&Karin:
    12 oktober 2009
    Hola,

Geweldig!!! Nu al......( op jullie eerste en hopelijk laatste negatieve ervaring na dan!).....en nog heel veel mooie weken voor de boeg!

Geniet er van samen,
    lieve groetjes,
    Jan&Karin
  12. Jan:
    13 oktober 2009
    Hallee Ivo en Sanne,

Het is nu al zo'n gaaf verhaal, en jullie moeten nog zolang!! Hebben jullie haast ofzo? ;-)
    Stukken uit een slechte film na spelen, met groot speelgoed rond crossen in het zand, effé 25000 esqueletos gedag zeggen en dan ook nog eiland hoppen. (ps Ivo je ziet er trouwens als een echte zeeman uit met dat reddings vest :P).

Ik vindt het echt leuk om te lezen en zien dat jullie het zo leuk hebben, en wacht met smart op het volgende deel van dit spannende verhaal.

Groetjes en nog veel plezier
    Jantje
  13. Nanique:
    14 oktober 2009
    Wauw!!! klinkt echt super!
    ben zwaar benieuwd naar het verhaal van de mysterieuze lijnen ;)
    wel balen van jullie fototoestel! maar nou heb je de pech iig al gehad op jullie reis, de rest is alleen nog maar leuk!

kussies
  14. Nieke:
    Hola chicos,

Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd! Leuk om te lezen, klinkt allemaal heel herkenbaar. Ontzettend balen van jullie camera, hopelijk zijn jullie nu extra alert en gelukkig zijn jullie geen foto's kwijt! Geniet van al het moois!

Liefs,
    Nieke
  15. claudia:
    Hey Sanne en Ivo!
    Wat een verhaal de eerste week al! Goed dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet er nog lekker van.
    Wij zitten al helemaal voor de houtkachel warm te worden, en jullie zitten daar lekker in de 30C en Zon. Heerlijk! Van Wilma ook al mooie verhalen gelezen, die heeft het ook goed naar haar zin in Bolivia/Peru.
    De skeelers liggen al op zolder, er vallen te veel eikeltjes naar beneden ;). Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal....

xxies
    claudia
  16. Bernadette Bedaux:
    9 december 2009
    Hallo Sanne en Ivo.
    Ik heb jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken en dan kun je zien dat jullie het fantastisch hebben. Geniet nog v.d. laatste weken.
    Groetjes Bernadette Bedaux.