Nazca, de bergen rondom Arequipa, en condors

15 oktober 2009 - Arequipa, Peru

Buenos días, daar zijn we weer! Op de eerste plaats: dankjewel voor de leuke reacties op onze website! Hoe is het daar in ons kleine kikkerlandje? Hier is het nog altijd ontzettend leuk!! We zijn nu ruim 1,5 week weg, maar het voelt alsof we al weken weg zijn dankzij alle indrukken en alles wat we al hebben gedaan en gezien. Het is nu donderdagmiddag en dit is onze vijfde dag in Arequipa, de 2de grootste stad van Peru gelegen op 2300 meter hoogte. Vanavond reizen we met de nachtbus verder naar Cusco.
Eerst even terug naar waar we onze vorige verhaal waren gebleven. Van Huacachina (de fantastische oase waar we lekker hebben gerelaxed) zijn we naar Nazca gereden: een busreis van ongeveer 4 uurtjes.

Het vliegavontuur in Nazca

Nazca is een druk stadje met één grote toeristische trekpleister, namelijk de beroemde mysterieuze lijnen. Deze lijnen op de grond zijn te bewonderen vanuit een torentje maar nog beter te zien vanuit een vliegtuigje. Dat laatste hebben wij natuurlijk gedaan. Op de dag dat we in Nazca aankwamen, hebben we deze spectaculaire vlucht in een vierpersoonsvliegtuigje (cesna) gemaakt. Alleen al het vliegen vonden we een hele ervaring op zich! Met z´n tweetjes zaten we achterin en voorin zat de piloot en nog een passagier. Het is een beetje moeilijk te omschrijven om wat voor lijnen het gaat, maar we vlogen boven figuren zoals een een aap, een vogel, enz. welke in de aarde staan gegrafeerd en schijnbaar een oeroud verschijnsel zijn. Het vliegtuigje hing dan weer helemaal naar links en vervolgens kantelde hij naar rechts zodat we de lijnen extra goed konden zien, maar wat ook wel eng was en we werden er een beetje misselijk van. Maar al met al was het een hele mooie ervaring! :)

In Nazca zelf was het met 40 graden ontzettend warm en er stond geen zuchtje wind. We hebben daarom vooral lekker rustig aan gedaan en zijn er maar één nachtje gebleven, omdat er voor de rest niet zo veel te doen is. Nazca is druk, veel bedrijvigheid op de straten, en we hebben ervaren dat Peruanen van optochten houden. Zo hebben we bijvoorbeeld een optocht van een soort miss-verkiezing gezien. Het was grappig om te zien wat voor show ze ervan maken met grote kleurige praalwagens.

De volgende dag zijn we naar een klein archelogisch museumpje geweest met veel nagebouwde graftombes en potten & pannen. Wij waren de enige bezoekers en het licht was kapot, waardoor het een vrij knulig cultureel uitstapje was maar toch wel weer leuk.

´s Avonds vertrokken we met de nachtbus van Nazca naar Arequipa (waar we nu zitten). In Peru kan men met allerlei soorten bussen reizen: de goedkopere waar je echt hutje mutje zit tussen de geiten en kippen, een middenklasse bus en dan de luxere bussen die te vergelijken zijn met normale touringcars zoals wij ze in Nederland kennen. Tot nu toe reizen wij telkens met de luxere variant vanwege de veiligheid en het comfort. Op zich is zo´n nachtbus prima en hebben we wel een beetje kunnen uitrusten, maar slapen in zo´n bus blijft lastig.

Arequipa, de Colca Canyon

Redelijk uitgeput kwam we ´s morgens vroeg in Arequipa aan. Ons hostal was een tip van onze taxichauffeur. Hij bleef zeggen het hostal ¨gohm-sie-gohm is leuk¨ en later kwamen we er dus achter dat gohm-sie-gohm gewoon ¨home sweet home¨ is (ons hostal). Peruanen praten blijkbaar net ietsje anders Engels dan wij doen! Maar hij had gelijk, want het is een schattig hostal op ongeveer 7 minuten lopen van het centrum. We slapen in een knusse kamer grenzend aan de tuin. Als ontbijt krijgen we iedere dag een pannenkoekje (heel gezond!), ei, harde broodjes met suiker of jam, en we nemen standaard twee koppen coca-thee tegen de hoogte. Maar van de hoogte hebben we hier in Arequipa nog niet veel last gehad gelukkig. (Zo hoog is het ook al weer niet....)

Arequipa is een mooie koloniale stad met schitterende gebouwen. Ook hier leeft het echt op straat! Al in verschillende plaatsjes hebben we ervaren dat de Peruanen zich graag verzamelen op de ¨Plaza de Armas¨. Dit is een groot plein met meestal een fontein, bankjes en mooie beplanting. De eerste twee dagen in Arequipa hebben we genoten van de stad, de mensen, het mooie weer (het is nog altijd even zonnig!), en de imposante bouwwerken. Arequipa is prachtig gelegen tussen drie (op het moment inactieve) vulkanen. Wij zijn trouwens redelijk verrast over de mooie landschappen hier in Peru. Het landschap en de omgeving zijn zo divers! Woestijn, jungle, uitgestrekte vlaktes met weilanden, hoge bergen, vulkaanlandschap met veel stenen en rotsen, heel groen, soms heel bruin. Het is hier ontzettend mooi! We genieten nog steeds volop!

Verder hebben we deze eerste twee dagen voornamelijk op ons gemakje gedaan, ook ter voorbereiding van de Colca Canyon: een tweedaagse wandeltocht door de bergen en een kloof. Hier zijn we gisterenavond van teruggekomen en op het moment dat wij dit typen hebben we vreselijk veel spierpijn! Zoveel uur wandelen, klimmen en dalen zijn wij niet gewend. We strompelen hier als een opaatje en omaatje over straat. ;)

De tocht door de Colca Canyon

Over de Colca Canyon: het was echt super! Om 3 uur ´s morgens werden we bij ons hostal opgepikt door de bus en na ongeveer vier uur door de bergen rijden, kwamen we bij de plek waar we condors konden zien vliegen. We hebben geluk gehad dat we een stuk of 15 condors hebben gezien (soms zien mensen er nul). Wat zijn condors toch grote en schitterende vogels!

Vervolgens begonnen we aan onze wandeltocht. We hadden een groepje van 6 mensen en een engelssprekende gids (hoewel hij praktisch geen Engels kon...). We zijn in ongeveer drie uur tijd van een berg van 3300 meter afgedaald richting de kloof. Het was echt genieten van de prachtige uitzichten maar tevens behoorlijk intensief. Op smalle paadjes bestaande uit stof en stenen stapten we naar beneden. Sanne babbelde niet meer zoveel en ook Ivo had ineens heel weinig praatjes, want het lopen kosste veel energie en bovendien moesten we goed opletten waar we liepen (want we liepen dus bij grote afgronden!).

De lunch hadden we in een traditioneel bergdorpje. We kregen een vol bord groentensoep met spaghetti erin (de borden doen ze hier in Peru overvol!) en daarna ¨lomo saltado¨ wat een typisch Peruaans is, bestaande uit rijst met een soort stoofpotje van groenten, aardappels (wordt hier ook als groente gezien) en reepjes vlees. Het was lekker en we konden er weer tegen aan! De wandeling erna duurde 3,5 uur en was meer op vlak terrein tussen avodaco-bomen en maracuja-boompjes en kleine bergstroompjes. Na een lange dag wandelen waren we er dan: ¨the paradise¨, zoals onze gids het noemde. Dit was een soort oase met allemaal kleine bamboe-huisjes (lodge) waar wij sliepen. Eerst namen we een duik in het zwembad en toen kregen we aspergesoep en spaghetti. Verder hebben we van de indrukwekkende sterrenhemel genoten. Slapen in een zo´n bamboe-huisje was trouwens een hele leuke ervaring.

De volgende ochtend vertrokken we om half 6. Er stond ons een zware klim te wachten: ruim drie uur omhoog klimmen vanaf de kloof. Het had eigenlijk weinig meer met wandelen te maken, maar eerder hiken, klimmen en klauteren. Voor mij (Sanne) echt te veel van het goede! Hier kwam mijn gebrek aan conditie toch wel ¨pijnlijk¨ ;) aan het licht. Na elke paar meter stond ik weer te hijgen met kikkende knieën... en moest dit ruim drie uur lang?! Hoewel het niet leuk was om ervoor te moeten kiezen, besloot ik toch een ezeltje naar boven te nemen. Op de ezel was het wel weer heel leuk, maar ook spannend, want de ezel stond op onmogelijke plekken stil en dan keek ik zo het ravijn in. Ivo heeft de zware klim wel voltooid en ik ben dan ook heel trots! :D Eenmaal boven kregen we ontbijt en gingen we naar heerlijke warmwaterbronnen met verschillende baden variërend van 30 tot 40 graden. Wat een verademing hierin te zwemmen na al dat wandelen (en op de ezel hobbelen)! Daarna zijn we nog even naar 4930 meter gereden: het hoogste punt waar je met de bus kon komen. Een prachtig uitzicht en een mooi einde van onze tocht door de Colca Canyon.

Dit was het weer tot dusver. Hopelijk heb je de aandacht erbij kunnen houden met dit lange verhaal! ;) We gaan nu lekker een eettentje zoeken voor de lunch.

Vanavond vertrekken we (wederom met een luxere bus) naar Cusco!

Tot de volgende keer!

xxx Ivo en Sanne

P.S. We hebben ook wat nieuwe fotootjes (album Nazca – Arequipa)!

1. Angelique:
    15 oktober 2009
    Boooh wat maken jullie allemaal mee op een dag, ik zit gewoon de hele dag in de bieb en dat is t dan wel weer:P haha

Wel echt super!!Trouwens vind die foto van jou (Sanne) en de Lama eigenlijk tot nu toe wel de leukste:D haha, schattig beest(je)!

Ik lees de volgende blog wel weer! (En ja San, ik kan makkelijk m'n aandacht erbij houden ;-) )

Kuss
  2. astrid en alex:
    15 oktober 2009
    Wat leuk dat jullie zo uitgebreid en beeldend jullie vakantie-ervaringen omschrijven! Wij, hier in het inmiddels koude kikkerlandje worden er vanzelf een beetje warm van. Ik ga me nu even lekker voor de derde maal vergapen aan de foto's. zoentje, mama xxx
  3. Marlous:
    Ha Ivo en Sanne,
    wat een gave foto's!!! en stoer verhaal!!! :D Ik ben jaloers!!

geniet ervan!!!

liefs, Marlous
  4. Ad:
    16 oktober 2009
    Volgens mij komen jullie nooit meer terug! Het is daar veel te fijn.Wat een stelletje boffers!
    Het is jullie gegund.Groeten Ad
  5. Charlotte:
    16 oktober 2009
    Jullie zijn nog geen twee weken weg en al zoveel meegemaakt.
    Ik vind het echt super leuk om te lezen en jullie te volgen.
    De foto's zijn ook geweldig mooi, wat een prachtige omgeving daar. Ik ben er ook helemaal jaloers op wat jullie allemaal zien en meemaken. Nog heel veel plezier, maar dat zal wel lukken denk ik.

Liefs, kus Charlotte
  6. astrid en alex:
    Hoi wereldreizigers,
    hoezo de aandacht vasthouden..? ik zit gewoon aan het beeldscherm geplakt! ;-) Mooi, spannend en leuk.
    Ik verheug me nu al op het volgende verhaal en de nieuwe serie foto's. Heel, heel veel plezier en een dikke zoen
    Astrid
  7. Yonick:
    16 oktober 2009
    Ha avonturiers! weer super leuk om te lezen. Nasca klinkt zo toch ook wel erg mooi en die ervaring met het vliegtuigje hebben wij destijds geskipt, maar klinkt alsnog wel super om mee gemaakt te hebben!

Hebben jullie ook al een keer de coca-bladeren puur geproefd? veel Peruanen stoppen dat als 'droga' in hun mond, a la pruimtabak. Bovenop Macchu Picchu hebben wij dat ook geprobeerd, maar ik zou zeggen: Houd het bij de thee, veel lekkerder!
    Zoals Astrid al zegt: jee wat hebben jullie al veel gedaan en gezien in één week! Kan je hier in Nl niet voorstellen.

Als het goed is zitten jullie al in Cusco! leuk leuk! Hebben jullie het hostelletje (van de Italiaan) nog kunnen vinden?

Geniet ze!
    Kus Yoni en Nick
  8. joris en fieke:
    Hoi sanne en ivo

hier in dit kikkerland gaat het goed competitie voorbereidingingen liggen op schema verder koud en nat.

ziet er heel indrukwekkend uit geniet er van het is zo voorbij zeggen ze.

Have fun joris en fieke
  9. Sandra:
    Hi Sanne en Ivo,

Wat een gave avonturen maken jullie mee! Zo te lezen is jullie reis een mooie combi van leuke (culturele) activiteiten, sportiviteit en lekker uitrusten.

Ik snap dat je tijdens de bergtocht voor het ezeltje hebt gekozen Sanne, want de helling ziet er op de foto's echt heftig uit! Kun je dat überhaupt beklimmen? En dat drie uur lang... pfff....jullie komen straks super getraind terug.

In NL is de winter er (voor m'n gevoel) heel plotseling: winterjassen en kacheltje aan. Het lijkt me heerlijk om nu nog op slippertjes rond te kunnen lopen.

Geniet ervan en veel plezier! Tot het volgende verhaal ;)

Kus Sandra
  10. Ria en Paul:
    Hey Sanne & Ivo

Wat fijn om alweer zo,n mooi en spannend verhaal te lezen.
    Tjonge jonge wat hebben jullie toch de eerste weken al veel
    mooie avonturen beleefd, alleen moeten jullie nog een beetje aan jullie conditie werken.
    De foto's zijn ook geweldig mooi.

Geniet er nog maar lekker ervan, doe geen gekke dingen.

(bezorgde) trotse (schoon)ouders Ria en Paul
    en een dikke kus.
  11. astrid en alex:
    16 oktober 2009
    Hoi lieve sanne en Ivo, (16/10 - 22.05 uur)
    Jullie verhalen zijn fantastisch en het lijkt wel,of jullie tijd te kort komen. Zoals bovenstaande schrijvers hebben aangegeven lijkt het er op dat jullie geen seconde willen verliezen. De reis gaat van het ene naar het andere evenement, bijzonderheid of nieuwe omgeving. Het kan niet op!
    Graag wil ik jullie even als 'oude vader' toespreken en jullie er op wijzen dat de trip nog 2,5 maand duurt. Kortom: neem op tijd je rust en laat dan het land op in je inwerken.
    Maar och, wat zeur ik eigenlijk. Wellicht is dit wel een vorm van jalouzie. De verhalen geven een fantastisch beeld op welke wijze jullie genieten en Zuid Amerika - en nu specifiek Peru - aan het ontdekken zijn. Ik had toch gewoon mee moeten gaan.
    Met name de 2-daagse trektocht lijkt me meer dan geweldig en spannend en had graag met Ivo de top lopend willen bereiken.

Hier gaat alles zijn gangetje. Vandaag heerlijk in de tuin gewerkt en heb nog een uurtje in de sportschool gespind. De conditie lijkt weer terug te komen.
    Morgen (zaterdag 17/10) komen Jacqueline en Lex gezellig eten en zullen wij jullie reisblog aan hen laten zien.

Lieve kinderen ik zie uit naar het volgende verhaal die ik met veel plezier meerdere keren lees waardoor het gemis van jullie minder wordt.
    Geniet er van en kus,
    Alex
  12. cor en renie:
    17 oktober 2009
    Hee jongens!
    Goh-goh, alleen al voor die condors zou ik daar naar toe willen gaan. Wat een vogels. Ik ga nu ook even een wandelingetje met Loeka maken, voor de broodnodige conditie.
    Dikke kus,
    Renie
  13. lieke:
    Wauw!!
    Leuk om jullie verhalen te lezen :)
    en daarna de foto's te bekijken, meteen gevoel van herkenning ;)
    haha, ik wacht met smacht op de volgende verhalen ;)
    Grtzzz
  14. Jorieke:
    Hoi Sanne en Ivo!
    Simon had al 10x gezegd: heb je die site van Sanne en Ivo al gelezen.. dus ik dacht: dat doe ik ff..maar dat ff, werd ff lang..wat een verhalen, leuk om te lezen joh!! Wat een saai leven hier in Nederland zeg, bahbah!;)
    Nou, heel veel plezier nog daar en zal jullie blijven volgen!
    Groetjes! X Jorieke
    P.s. Sanne, je mail met verhindering heb ik trouwens goed ontvangen dus regel ik tegen die tijd...! Maar eerst nu aan je conditie werken he, hahaha..
  15. Jan & Henriëtte:
    Hallo Sanne en Ivo

Wij hebben genoten van jullie verhalen en de mooie foto's. Wij zouden er zo ook naar toe willen maar wie weet komt dat er nog ooit van. Nemen jullie maar goed de tijd om van de reis te genieten. We blijven jullie zeker met belangstelling volgen.

Groeten Jan en Henriëtte
  16. Mariska:
    26 oktober 2009
    Hallo!

Goed om te lezen dat jullie het zo fijn hebben.
    Veel plezier nog.

Liefs Mariska
  17. Jessie:
    27 oktober 2009
    Hallo lieve reizigers ;)

Wat een actieve verhalen! Wat goed dat jullie dat allemaal doen.. Dan zie je echt veel van het landschap! Dat is eens wat anders (Sanne) dan een vakantie Blaaaanes of rimini haha ;)

Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Hier is het inmiddels heerlijk herfstachtig, thee met mandarijntjes enzo....

Goed blijven eten daar he, anders komen jullie graatjemager terug!

XXXXXX